SÅDAN HÆFTER DU ENDER
Når du er færdig med at strikke, er du nødt til at skjule enderne i dit strik.Der er forskellige måder at gøre dette på.Vi har brug for en nål og for at du bedre kan se det, bruger vi garn i kontrastfarver.
Trin for trin
For at hæfte ender lodret, skal du gøre det på forsiden af dit arbejde.a- Vælg en søjle af masker og stik nålen ind bagfra og frem til forsiden af dit arbejde gennem midten af et ”v”.
Før nålen lodret, opad, indenfor søjlen af masker, mens du skiftevis fører den over og under de vandrette kæder.
Når du har arbejdet igennem adskillige masker, føres nålen om på bagsiden og stik den ind i midten af den næste søjle af masker og gentag trinene, mens du bevæger dig nedad.
Når du er færdig, fører du garnet om til bagsiden og klipper det.
For at hæfte ender med maskesting, skal du blot sy maskesting ovenpå maskerne.Du kan gøre dette på forsiden af arbejdet på følgende måde:a- Stik nålen ind fra bagsiden og frem gennem midten af et "v".
b- Stik nålen gennem ”benene” i toppen af "V’et".
c- Gå tilbage til den første maske og stik nålen ind det samme sted som du startede.
Lav et par maskesting før du klipper garnet.Du kan også gøre dette på vrangsiden af dit arbejde, mens du efterligner bulerne på strikket.a-Stik først nålen diagonalt gennem to masker oppefra og ned.
b-Stik så nålen gennem den næste maske på samme række og kryds nålen diagonalt igen ud gennem det første ”maskesting” ovenfor.
c-Ryk videre til den næste maske og gentag.
Du kan også hæfte ender diagonalt på bagsiden af dit arbejde.a-Stik nålen diagonalt opad gennem bulerne,
b- når du har stukket din nål gennem flere masker, vender du nålen og fører den ned gennem rækken ved siden af, og så kan du klippe garnet.