SÅDAN TAGER DU MASKER IND
En indtagning anvendes til at reducere antallet af masker på din strikkepind.Du kan bruge den til at gøre dit strik smallere og forme det, til at lave blonder, knaphuller, ærmer ….
Trin for trin
For at lave en indtagning når du strikker, kan du strikke to masker drejet ret sammen eller du kan strikke to masker ret sammen.
Indtagningen vil altid hælde til højre eller venstre afhængigt af hvilken type indtagning du bruger. For at lave en indtagning, der hælder mod venstre, strikker vi to masker drejet ret sammen. For at gøre det, stikker du højre strikkepind ind i den første maske og lader den glider over på højre strikkepind uden at strikke den.
Strik den næste maske ret.
Med spidsen af venstre strikkepind fører du masken du tog af hen over den anden maske.Du har nu lavet en indtagning og har en maske mindre.
Fortsæt med at strikke resten af rækken. I dette tilfælde har vi lavet strikkeprøven i glatstrik, så rækken strikkes ret.
På vrangsiden strikkes alle masker vrang. I begyndelsen af hver ulige række gentages de forrige trin, indtil du har taget så mange masker ind som du ønsker.Nu skal vi lave en indtagning ved at strikke to masker ret sammen.I dette tilfælde vil maskerne hælde mod højre, så vi laver indtagningerne i slutningen af rækken.Stik højre strikkepind gennem de næste to masker på venstre strikkepind og strik dem ret som var de en normal maske.Husk at lave denne indtagning på forsiden af dit arbejde.
Når du er færdig med rækken, vender du dit arbejde og strikker den næste række vrang.
Vend og fortsæt med at strikke. Her har vi lavet indtagninger i begyndelsen eller slutningen af arbejdet, men du kan bruge dem hvor som helst du vil afhængigt af designet eller som indikeret i mønstret.Lav en ny indtagning ved at strikke to masker ret sammen.Stik strikkepinden gennem de næste to masker og strik en retmaske.Du vil se hvordan indtagningen i slutningen af rækken hælder mod højre.Gentag og strik så mange indtagninger som du har behov for.Ideelt skulle du kombinere de to former for indtagninger på samme række. Strik to ret sammen mod venstre eller to masker drejet ret sammen på højre side af arbejdet og strik to masker ret sammen på venstre side, så kanterne bliver mere symmetriske.