JACQUARD TEKNIK
Denne teknik bruges til at skabe designs. Du har brug for et mønster og to nøgler garn, et i hver farve. Vi vil arbejde i glatstrik og designet skabes ved at bruge de forskellige farver.
Trin for trin
Denne teknik bruges til at skabe designs. Du har brug for et mønster og to nøgler garn, et i hver farve. Vi vil arbejde i glatstrik og designet skabes ved at bruge de forskellige farver.
Du klipper ikke garnet når du skifter farve, de to farver væves sammen på bagsiden af arbejdet. Det er vigtigt ikke at trække for hårdt i garnet, for at undgå at strikket trækker sig sammen. Vi vil strikke som indikeret i mønstret, på både ret- og vrangsiden af arbejdet.
Begynd med en retmaske, mens vi følger diagrammet, og strikker med den første farve.
Når du når til det sted, hvor du vil starte designet, begynder du at bruge den anden farve. For at gøre det, skal du sætte det garn du brugte om på bagsiden af arbejdet og hold det fast med en finger fra din venstre hånd.
Saml enden af den nye farve op og hold begge tråde med din venstre hånds finger.
Begynd at strikke med den nye farve.
Når du skal skifte farve, saml den første farve op igen. Lad tråden til venstre bag dit arbejde følge med, en smule løs, og fortsæt med at strikke maskerne efter diagrammet.Du vil se hvordan de to farver garn flettes ind i hinanden på bagsiden af dit arbejde.
Vend dit arbejde og strik den næste række vrang, mens du følger farveskiftene i mønsteret. Til dette eksempel vil trådene fra farveskiftene vende mod dig. Fortsæt med at strikke, skift farve når det er nødvendigt, mens du passer på ikke at trække for hårdt i garnet og ikke klipper det. Hvis du vil lave dit eget design, anbefaler vi at du laver et diagram først og undgår at strikke mere end 4 masker uden at skifte farve, da dette ellers kan danne meget lange tråde, som kan få arbejdet til at trække sig sammen.